ThermoSmart V3

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 18 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de ThermoSmart V3 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

4,2

s****************@g******** 26-08-2023

Thermosmart niet smart!

Geschreven voor: ThermoSmart V3

Gratis via Feenstra bij aanschaf Remeha-ketel. Feenstra ontkent nu. Thermosmart is binnen 3 jaar failliet. Geen updates meer mogelijk. Geen WiFi. Apps niet meer te downloaden in de Appstores.
Slechte service. Kennisbank doet het niet meer. Alom ellende binnen 3 jaar.

Pluspunten

• bijna 3 jaar prima thermostaat
  • goed zichtbare en programmeerbare thermostaat

Minpunten

• binnen 3 jaar geen updates meer
  • WiFi niet meer aan te sluiten
  • slechte service, bedrijf failliet

Peter 25-06-2023

App werkt niet meer

Geschreven voor: ThermoSmart V3

Cadeau van Vattenfall bij langdurig abonnement.
Echter op 10-05-2023 is Thermosmart B.V. te Arnhem (Gelderland) door de rechtbank in Gelderland failliet verklaard.
Dit betekend dat de app niet meer werkt.

25-01-2020
De gemeten temperatuur wijkt soms 2 graden af van de werkelijke temperatuur en is instabiel. Stel je hebt de termosmart ingesteld op 15 graden als je weg bent. De thermosmart meet 14 graden terwijl de werkelijke temperatuur in huis 16 graden is. Hij slaat dan aan omdat hij verkeert meet. Dit bespaart geen gas, maar kost extra gas. Als je dit meld krijg je een ticket nummer, een hoop onzin als antwoord en dat is het dan. Ticket afgehandeld en zoek het verder maar zelf uit.

Ghislaine 17-01-2023

ThermoSmart slechtste koop ever!

Geschreven voor: ThermoSmart V3

Ik heb de ThermoSmart gekocht in okt 21. Vaak storing met wifi. Uiteindelijk helemaal geen wifi verbinding meer. Alles stappen welke ThermoSmart alleen online aangeeft doorgelopen waar het met niet lukt om op hun http te komen om daar mijn wachtwoord in te voeren om weer connectie te krijgen met wifi en mijn ThermoSmart. Met Ziggo alles doorgenomen (wat een service waar ThermoSmart nog wat van mag leren). Ook mijn CV ketel na laten kijken en is in orde. ThermoSmart is telefonisch niet bereikbaar. Kan alleen via mijn account een supportticket aanmaken. Dit gedaan, maar krijg na 4 dagen geen enkele reactie en dat in januari met vrieskou. Ook handmatig kan ik het niet instellen. Na 3 supporttickets verder blijken ze mijn account te hebben geblokkeerd en kan ik nu helemaal niets meer. Als ik online de reviews lees kom ik tot de conclusie dat dit echt een heel waardeloos product en bedrijf is met de constatering dat ze me ook niet meer zullen berichten of helpen. Nu uit ellende maar van een ander merk een thermostaat gekocht.

Ik stel me de vraag of ze niet op het randje van failliet staan want ook daar lees je als je wat dieper graaft dat er onrustige momenten zijn.

Ik vind het echt a-sociaal hoe zij met hun klanten omgaan. Maken mooie reclame dat dit product je geen stress bezorgd maar ik kan je verzekeren alleen maar.

NOOIT KOPEN DIT WAARDELOOS PRODUCT! EN OOK ZEKER MET TOTAAL GEEN RESPONS OF SERVICE!

Minpunten

• Vaak storing op Wifi
  • Erg duur in verhouding kwaliteit
  • ThermoSmart support vergeet het maar

m***********@g******** 01-12-2022
Geschreven voor: ThermoSmart V3

Bestelling geplaatst op 12 oktober. Bedrijf belooft in 30 dagen te leveren of daar bericht van te sturen. Nu op 1 december nog steeds geen bericht ontvangen en bedrijf is niet te bereiken. Tickets aangemaakt waarop ze beloven met 48 uur te reageren maar nu zijn we al meer dan een week verder.

Joost Mans 22-09-2022

Meest belabberde klantenservice ooit - nl geen

Geschreven voor: ThermoSmart V3

Het product al 3 jaar in gebruik. Helaas is de combinatie met vloerverwarming niet goed. De belofte was dat het een zelf lerend programma is maar daar merk ik niet veel van. De temperatuur schiet altijd door wanneer de ingestelde temperatuur bereikt is - dit is alles behalve zuinig.
Daarnaast is het bedrijf totaal niet bereikbaar, de tickets die je aanmaakt zijn puur voor de schijn, ik heb er meerdere aangemaakt en nooit een reactie gekregen.
Een voorbeeld was een kapotte adapter. Deze heb ik besteld en betaald maar kwam pas na een aantal weken binnen. Alsof je daarop kan wachten in winter, ook hier geen enkel communicatie. Omdat ik ondertussen ergens anders al een adapter gekocht had heb ik deze ongebruikt retour gestuurd - ik wacht nog op mijn geld... Het was maar 15,- maar dit is typisch voor het bedrijf.
Mijn advies: nooit kopen!

Pluspunten

Minpunten

• klantenservice
  • zelflerend vermogen
  • beperkte app

Eus 18-03-2022

Spijt als haren op mijn hoofd

Geschreven voor: ThermoSmart V3

Thermosmart heeft een paar jaar gewerkt maar hapert nu vaak. Blijft dan rood opgloeiend knipperen, maar de ketel slaat niet aan.
Klantenservice onbereikbaar en reageert niet op tickets. Enorme spijt van de aankoop nu. Weggegooid geld.

Pluspunten

• Als het werkt op afstand te reguleren
  • Als het werkt ook historie te zien

Minpunten

• het werkt niet (meer)

Willem 28-01-2022

Wat een dure teleurstelling!

Geschreven voor: ThermoSmart V3

Wat een teleurstelling is dit product. Ik durf het nu als de miskoop van het jaar te noemen.

Ik heb het aangeschaft via Somfy omdat ik dacht dat het een product van Somfy was. Niet dus.
Meer dan 20 jaar is er contact tussen mijn oude redelijk slimme thermostaat en de verwarmingsketel via één en dezelfde kabel. De thermostaat van Thermosmart wordt gevoed door een ketelinterface. Dit blijkt overigens nergens uit de beschrijving van het product. Helaas is gebleken dat mijn oude thermostaatkabel niet geschikt is om de nodige stroom te leveren. Dit had wel als groot aandachtspunt mogen worden aangegeven. Doordat de thermostaat niet aanging heb ik een aantal keren de aansluitingen gecontroleerd. Helaas is hierdoor een gedeelte van de behuizing afgebroken waardoor de thermostaat niet meer in de houder kan worden geklikt. Dit probleem is helaas alleen maar op te lossen door de thermostaatbehuizing in zijn geheel te vervangen. Een mooi verdienmodel voor Thermosmart.
Uiteindelijk is het me gelukt om de thermostaat aan te krijgen. Aanmelden op de wifi gaat niet gemakkelijk maar het is uiteindelijk gelukt. Helaas echter weer alleen op de 2,4 GHZ band. Maar toen ik een account wilde aanmaken bij Thermosmart ging het weer mis. Meerdere keren aangemaakt en geactiveerd maar vervolgens de melding dat het account niet bestond. Verder een app gedownload die voor de V3 zou zijn om bij de poging om in te loggen geeft de app aan alleen voor V3 en hoger te zijn terwijl ik een V3 heb. Uiteindelijk is het gelukt via de website van Thermosmart om een app te downloaden. Volgens Thermosmart had Google deze uit de appstore gehaald en zou het mogelijk nog maanden duren voordat dat hersteld was. Ik geloof er niets meer van.
Zoals gezegd heb ik de Thermostaat uiteindelijk aan de gang gekregen maar als ik de temperatuur wil aanpassen dan gaat een led rood knipperen. Ik heb nagezocht op de website wat dat betekende en het enige wat ik kon vinden was dat het een storing betrof. Punt. Bij mij ging hierna het licht uit.

Ik heb bovenstaand gemeld aan de supportafdeling van Thermosmart (niet telefonisch te bereiken omdat ze simpelweg geen telefoon hebben) maar naar 3 dagen nog geen reactie.

Pluspunten

• Tja, ziet er gelikt uit.

Minpunten

• Losse voeding via een ketelinterface
  • Apps en website werken niet
  • Onverklaarbare storing
  • Zeer kwetsbare bevestiging in de houder
  • 2,4 ghz band wifi

c*******@g******** 06-10-2021

Thermosmart laat klant in de kou staan

Geschreven voor: ThermoSmart V3

Prima thermostaat, zolang er een Wifi verbinding is. Zodra die verbroken is en de reset knop wordt ingedrukt, blijkt dat de verbinding alleen tot stand worden gebracht via een iPad of, let op, een pc met Windows 7. Inderdaad: Windows 7!
Windows 8 of 10 wordt niet ondersteund. De tool waarnaar door Thermosmart wordt verwezen, is er niet en helpdesk ondersteuning is nul!

Na ruim een week nog geen antwoord, terwijl de kamertemperatuur gedaald was naar 16°C. Thermosmart laat de klant dus letterlijk in de kou staan.....

Thermosmart wil de thermostaat graag verkopen, maar biedt geen ondersteuning bij problemen. Geen aanrader dus!

Pluspunten

• Makkelijk bedienbaar, als de thermostaat werkt

Minpunten

• Inferieure kwaliteit
  • Klantenservice

Olav 11-09-2021

Slechtste service bij problemen

Geschreven voor: ThermoSmart V3

Product is prima, doet wat het moet doen (alhoewel de bediening via de app, met name de manier om een agenda te creëren, vrij gedateerd is). Maar mijn cijfer is vooral laat door de verschrikkelijke service bij problemen, totaal niet geholpen, nu dus maar een ander apparaat gekocht.

Pluspunten

• Het werkt

Minpunten

• Kan niet gerepareerd worden
  • Klantenservice belabberd
  • App functioneert zeer matig

Anoniem 30-04-2021

Slechte service

Geschreven voor: ThermoSmart V3

Gasverbruik is bij ons helaas toegenomen.. we kunnen de app niet goed gebruiken, hiervan 15 dagen geleden al melding gemaakt, nog geen enkel reactie ontvangen. De thermosmart staat wel goed in verbinding met de app.

Minpunten

• Slechte communicatie/respons met bedrijf

Ron Vercammen 06-03-2020

Thermosmart v3 superapparaat!

Geschreven voor: ThermoSmart V3

De thermosmart doet alles wat ik verwacht van een slim apparaat. Het fijnste is dat alles in de Nederlandse taal werkt. Vanaf de installatie tot en met het gebruik wordt alles helder uitgelegd via een simpele beschrijving en diverse video's. Daarnaast hebben ze een uitgebreide kennisbank, een forum en een support pagina op hun website. Wat ik zo goed daaraan vindt is dat ze zelf actief participeren op het forum en snel reageren via de supportpagina. De thermostaat is aan te melden bij de Google Home assistent en laat zich zo gemakkelijk met stemopdrachten aansturen. Ik vindt het een geweldig ding van Nederlandse bodem.

Pluspunten

• Snelle betrokken service
  • Goede helpdesk
  • Uitgebreide info via forum en kennisbank
  • Stembesturing via Google home
  • Super eenvoudig aan te sluiten op 2 draden

Jelle 14-12-2019

Mooi product, waardeloze klantenservice!

Geschreven voor: ThermoSmart V3

Beste ThermoSmart, 3 maanden geleden ben ik druk bezig geweest met uitzoeken wat de beste Slimme Thermostaat moest zijn zonder abonnement voor mijn wat oudere Nefit ketel. Ik dacht dat ik dit goed uitgezocht had en daarmee de ThermoSmart aangeschaft. Helaas duurde de verbouwing wat langer en heb ik de ThermoSmart wat later uitgepakt om te installeren. Echter bij installatie kwam de installateur erachter dat de ThermoSmart de modulerende werking van mijn ketel om zeep zou helpen. Bij navraag bij Nefit was er weinig kennis van de ThermoSmart en rade zij aan niet deze weg in te slaan. Bij nogmaals de ThermoSmart website raadplegen zag ik in de Q&A dat er voor mijn ketel nog een extra kastje nodig was om de zuinige modulerende werking te behouden. Ik wilde niet deze weg in slaan en besloot om per email te vragen aan ThermoSmart of ik mijn aangeschafte product mocht retourneren, na uitleg van mijn verhaal. Tot mijn verbazing wil ThermoSmart hier NIET in mee en word ik nu gehouden aan de 14 dagen retour termijn en wordt me geadviseerd om hem gewoon aan te sluiten zoals vermeld en daarmee de modulerende werking van mijn ketel te negeren!??! Ik begrijp dat dit ook deels mijn fout is, want blijkbaar heb ik het niet goed genoeg uitgezocht, maar dit soort bureaucratische klantenservice is echt niet meer van deze tijd. Ik heb gevraagd om telefonisch contact ipv per mail, maar dit wordt genegeerd. ThermoSmart neem eens een voorbeeld aan CoolBlue - hier koop ik al jaren mijn huishoud apparatuur en heb ik dit soort gezeur nog nooit gehad en redelijk wat issues gehad met apparatuur. Graag zou ik alsnog telefonisch contact opnemen om hier samen uit te komen. Ik hoor graag van u, Anita heeft mijn nummer. Jelle

Pluspunten

• Ziet er mooi uit

Minpunten

• Klantenservice

Hendrik 11-12-2018

Prachtige thermosstaat met een eenvoudige bediening

Geschreven voor: ThermoSmart V3

Deze thermosstaat kocht ik eenvoudiger de temperatuur te kunnen instellen en te wijzigen. Ook moest de thermosstaat buitenshuis te bedienen zijn.

Pluspunten

• Prachtig design
  • Eenvoudig te bedienen vanaf smartphone en laptop
  • eenvoudig zelf te installeren

Jeroen van Dommelen 19-03-2018

Eenvoudige montage, lastige configuratie

Installatie:
Ik had een dag vrij dus ben vol frisse moed gestart met het plaatsen van mijn nieuwe ThermoSmart V3. Ik vind mijzelf een handige klusser, dus zag niet erg tegen dit klusje op.
Zo gezegd zo gedaan:
De online handleiding is erg duidelijk. Ik denk dat zelfs mij niet technische vriendin deze thermostaat zou hebben kunnen installeren. Als je gewoon alle stappen volgt, kan er eigenlijk niets mis gaan met de fysieke installatie van dit apparaat.
Softwarematige Installatie
De "softwarematige installatie" verliep iets stroever.
Zodra de thermostaat aan gaat, straalt deze een eigen draadloos netwerk uit. Je dient je laptop/tablet/telefoon of een andere device met dit netwerk te verbindingen om vervolgens de ThermoSmart V3 aan je eigen draadloos netwerk te koppelen.

In je browser zie je dat de ThermoSmart gaat zoeken naar beschikbare draadloze netwerken. Zodra je netwerk gevonden is kun je deze aanklikken en zou je moeten kunnen verbinden met je eigen draadloos netwerk.

Op mijn laptop (Windows 10 in combinatie met Chrome browser) werkte dit echter niet. Het netwerk werd wel gevonden maar was niet "klikbaar". Vervolgens heb ik dit geprobeerd met een iPad, Android Tablet, iPhone, Android Phone maar op geen enkele device kreeg ik mijn ThermoSmart gekoppeld met mijn draadloze netwerk.

Ik heb de support van ThermoSmart benaderd, helaas ontbreekt daar een soort Chat of WhatsApp functie waardoor je snel korte vragen kunt stellen. Wel kreeg ik een, in mijn ogen, standaard mailtje terug.

Daarin werd geadviseerd om ofwel Google Chrome (de eerste browser die ik probeerde) ofwel Safari (Apple) ofwel Firefox te gebruiken. Uiteindelijk met frisse tegenzin Mozilla Firefox geïnstalleerd, waarna ik direct kon koppelen. De ThermoSmart is met de devices die ik gebruikt heb niet compatibel, alleen na het installeren van Firefox kwam de ThermoSmart V3 online.

• Installatiehandleiding
  • Domotica Koppeling

Minpunten

• Browsercompatibiliteit
  • Customer Support

Yvonne vP 14-03-2018

Oogt strak, modern en mooi. Werking kan beter

Geschreven voor: ThermoSmart V3

De Thermosmart V3 oogt strak, modern en mooi. Doet waarvoor het bedoeld is, en dag en weekprogramma’s zijn gemakkelijk in te stellen. Zowel de App als de web interface zijn overzichtelijk, duidelijk, en waarschijnlijk voor een digibeet ook nog te doorgronden. Verder is het een voordeel dat de Thermosmart geschikt is voor zowel Opentherm als Aan/uit functie op een CV ketel en dat er voor zowel iOS als Android een app beschikbaar is. Toch zijn er helaas nog wat puntjes die op de i moeten om als goede concurrent te kunnen dienen voor andere slimme thermostaten.

Verpakking:
Mooi compact pakketje met daarin 2 doosjes. 1 doosje met de Thermosmart slimme thermostaat en de registratiekaart, en 1 doosje met de ketelinterface, stroomadapter, en schroefjes en pluggen om de ketelinterface op te kunnen hangen. Alles is netjes in vakjes ingedeeld, en oogt netjes en overzichtelijk.

Installatie:
De installatie is supersimpel. Tijdens de registratie wordt dit stap voor stap helder uitgelegd. Hier kan weinig fout gaan als je weet op welke poorten van je CV ketel de nummers zitten om gebruik te kunnen maken van de OpenTherm functionaliteit. Bij de installatie, en op de website via https://support.thermosmart.com/nl/support/solutions/articles/6000061414-is-de-thermosmart-geschikt-voor-mijn-cv-ketel-, is dit ook terug te vinden en kun je dus na gaan of jouw CV ketel OpenTherm geschikt is of niet. Bij een installateur, of even zoeken via een zoekmachine, kun je ook nagaan waar de aansluitpunten in je CV zich bevinden zodat je kunt kijken of alles al op OpenTherm is aangesloten (of je vraagt de installateur even als ie langs komt voor het onderhoud van de CV ketel). Met een beetje lef en handigheid heb je dus geen installateur nodig om deze Thermosmart geïnstalleerd te krijgen.
Tijdens de installatie kreeg ik een foutmelding op het scherm van mijn ThermoSmart. Een OT error. Nadat ik alle schroefjes nog even verder aangedraaid had op de ketelinterface en op de OpenTherm poorten van mijn CV verdween de foutmelding en kon ik gaan genieten van mijn Thermosmart.
De laatste 2 nachten kreeg ik omstreeks 2.00 uur elke keer ‘Update’ op mijn Thermosmart scherm te zien, afgewisseld met de daadwerkelijke temperatuur. Bij de leverancier ga ik hier nog navraag over doen of dit gangbaar is, en waarvoor dit dient.

Accessoires:
De Thermosmart is individueel naar smaak aan te passen door een Thermoart decoratieve folie op de Thermosmart te plakken. Deze kun je via de website bestellen. Ze hebben er een paar voor gedefinieerd staan, maar je kunt ook je eigen Thermoart ontwerp maken. Dit vind ik persoonlijk wel een leuke feature die ik bij andere slimme thermostaten nog niet heb gezien. Je kunt de Thermosmart zo altijd mee laten gaan met de rest van je interieur of smaak. Op de registratiekaart zat een kortingscode zodat de eerste ThermoArt folie gratis is.
De Thermosmart heeft verder een eigen app (Android en iOS) en is ook via een web interface via je computer te benaderen.

Design/ Displaykwaliteit:
De Thermosmart oogt mooi, strak en degelijk. Geen onnodige toeters en bellen. Via de thermostaat zelf kun je de temperatuur handmatig hoger of lager instellen, is er een info knop waar je na 1 keer aanraken de buitentemperatuur te zien krijgt, en bij een tweede keer aanraken bondige informatie te zien krijgt over het ingestelde schema. De touch bedieningsknoppen verdwijnen na een korte tijd vanzelf weer netjes van het scherm, waardoor je alleen de temperatuur of tijd ziet staan naar gelang de instelling die je hierin hebt gedaan. Dit laatste vind ik persoonlijk gelijk ook een beetje een klein nadeel. Persoonlijk zou ik het mooier/beter hebben gevonden als de temperatuur én datum en tijd zouden kunnen worden weergegeven, waarbij de temperatuur in grotere cijfers zou kunnen worden weergegeven en tijd en datum daar onder in een wat kleinere weergave. Of dat dit eventueel via de info knop op de thermostaat tijdelijk op te roepen zou zijn net zoals het weer en het ingestelde schema.
De oranje verlichting voor de weergave van de tijd of temperatuur kan ingesteld worden op 0%, 25%, 50%, 75%, of 100% lichtsterkte. Mooi dat hieraan gedacht is. Wel had ik het persoonlijk mooi gevonden als je zelf een kleur van de verlichting had kunnen kiezen, al zou het aantal kleurweergaves tot bijvoorbeeld 4 of 5 kleuren beperkt zijn. Oranje is een smaakgevoelige kleur en door een voorkeur van kleur te geven zou dit ook beter afgestemd kunnen worden bij de Thermoart folie die iemand zou (willen) gebruiken.

Functionaliteiten:
Voor zover ik heb kunnen bepalen is de Thermosmart V3 uitgebreid met Geofencing, wat op de Thermosmart Advanced die ik al gekocht had niet aanwezig is. Het is jammer dat je voor dit geofencing een aparte app moet downloaden, en dus 2 apps hebt voor 1 thermostaat. Verder mis ik hier (nog) enige uitleg in hoe dit werkt. Ik heb alles in kunnen stellen, maar het werkt gewoon niet. Ik ben in de paar dagen dat ik de Thermosmart V3 in huis heb niet zo heel ver van huis geweest, maar wel redelijk buiten de straal die op de kaart in de app wordt weergegeven van waar ik woon. In de AutoPause App staat ‘Arnhem’ als plaats, terwijl ik daar niet in de buurt woon en daar ook niet ben geweest, en verder wordt de gemeten temperatuur niet weergegeven. Verder zag ik ook nog een rommelig foutje in deze aparte ‘AutoPause’ app wat in de gewone ‘Thermosmart’ app wel netjes wordt weergegeven (in de bijgevoegde schermafdruk heb ik dit ook even gemarkeerd).
In de web interface staat een functie ‘App, Apps die toegang hebben tot jouw Thermosmart’ met daar een grote klikbare + in een vakje. Als je hierop klikt wordt je naar de website geleid en zie je een hoeveelheid van apps waar de Thermosmart mee samen kan werken. Denk daarbij aan Smartalarm, Amazon Echo, NetAtmo. Aangezien de API beschikbaar wordt gesteld voor andere ‘smart’ devices zou dit dus in de toekomst nog uitgebreider kunnen worden. Ik heb alleen de Thermosmart App en en Autopauze App voor het gebruik van Geofencing van de Thermosmart. Door op de + te klikken zou ik verwachten dat deze ‘AutoPause’ app dan ook als icoon weergegeven zou worden in mijn Thermosmart web interface. Helaas is dit niet het geval en zou die omschrijving beter aangepast kunnen worden, of zou het icoon van gekoppelde app(s) inderdaad in de web interface zichtbaar moeten zijn. Het zijn niet direct dingen die je moet hebben, maar het zou het geheel wel volwaardig maken.
Bij Thermosmart hebben ze verder een support afdeling, kun je op hun website ook antwoorden vinden bij de veel gestelde vragen, en hebben ze een gebruikers community waar je vragen kunt stellen en verbetervoorstellen kunt doen. Hier kunt je dus ook veel informatie vinden die je misschien zoekt mocht er alsnog iets niet helemaal duidelijk zijn.

Gebruiksgemak

Via de web interface is alles netjes in te stellen. Je kunt de temperatuur voor de standaardwaarden zelf wijzigen. Zo kan je dus zelf een temperatuur instelling ingeven voor anti-vries, niet-thuis, thuis, en comfort, zodat je het standaard weekprogramma zoveel mogelijk naar eigen wensen in kunt delen. Ook is er bij de instellingen een standaardwaarde in te vullen. Zo hoef je dus niet alles voor 24 uur 7 dagen per week in te stellen. Waar niets ingesteld staat wordt dan dus deze standaardwaarde aangehouden. Het standaard weekprogramma kun je middels het verslepen van deze 4 verschillende temperatuurblokjes instellen. Dit is echt superhandig en gemakkelijk. Verder is er nog een agenda waar je lichtjes in de achtergrond het ingestelde weekprogramma ziet, maar waar je deze temperatuurblokjes ook weer naartoe kunt verslepen zodat je hiermee af kunt wijken van de standaardweek die je hebt ingesteld. Geen moeilijk gedoe dus!
Wat ik wel een minpuntje vind is dat het instellen van de temperatuur van deze temperatuurblokjes niet mogelijk is via de app, en dat je daarvoor op de computer in moet loggen. Zeker in de huidige tijd waar steeds meer mensen een tablet hebben zou dit een noodzakelijk feature moeten zijn die ook in de app aanwezig is. De App behoeft dus naar mijn mening nog wel wat aanvulling zodat de mogelijkheden gelijk zijn aan die van de web interface.
Er is een mogelijkheid om de slimme meter aan de Thermosmart web interface te laten koppelen. Dit kun je doorgeven bij de registratie van de Thermosmart, of later aanvinken in de instellingen zodat je het totale energie verbruik netjes in een overzicht op de web interface terug kunt zien. Omdat ik al in het bezit was van de Thermosmart Advanced, en mijn slimme meter dus al had laten koppelen, heb ik ook al toegang om de overzichten die uit de slimme meter worden uitgelezen in te zien. Op dit moment wil ik daar nog even niet te diep op ingaan omdat ik niet exact weet op basis van welke standen dit wordt weergegeven als je ook terug levert omdat je in het bezig bent van zonnepanelen. Ik wil dit dus eerst nog met de leverancier van Thermosmart opnemen.

Voorlopige conclusie:

Zoals eerder vermeld was ik al een korte tijd in het bezit van de Thermosmart Advanced alvorens ik deze Thermosmart V3 ben gaan testen. Het is een uiterst mooie slimme thermostaat die in de meeste opzichten uitgaat van ‘gemak dient de mens’. De installatie is gemakkelijk, via de web interface is de Thermosmart gemakkelijk in te stellen, en de app is simpel en overzichtelijk. Toch zijn er hier en daar nog wat verbeterpunten om het écht af te hebben en dat de puntjes ook netjes op de i staan. Het zou dan een geduchte concurrent kunnen zijn voor de momenteel bekendere slimme thermostaten. De komende weken zal ik nog verder testen, en zeker mbt het geofencing omdat dit voor zover ik nu heb gezien niet werkt zoals verwacht. Ook de rapportages die vanuit de slimme meter gekoppeld kunnen worden mogen zeker verbeterd worden want die geven geen daadwerkelijk correcte weergave en zijn gebaseerd op gemiddelde gas en elektra prijzen. Dit kan voor veel verwarring zorgen op het moment dat iemand zijn eindafrekening zal krijgen van zijn energieleverancier.
In het begin, dus direct na de installatie, schommelde de temperatuur nogal, en ging deze dus soms 2 tot 3 graden hoger dan ik had ingesteld. Dit was na een dag echter niet meer het geval en gebeurde volgens mij om de Thermosmart in te leren op de OpenTherm interface.

Vanwege het feit dat Geofencing niet doet wat ie zou moeten doen, hier ook geen instructies voor zijn hoe je wel werkend in kunt stellen, blijft er eigenlijk een Thermosmart Advanced over. Die extra Geofencing feature zal naar mijn mening dus nog eens goed onderzocht moeten worden zodat dit het prijsverschil ook de moeite waard maakt.

Pluspunten

• Gemakkelijke installatie
  • Overzichtelijke week/dag programma’s
  • Koppeling aan andere 'smart' systemen mogelijk
  • Temperatuur is handmatig altijd aan te passen
  • Naar wens dmv SmartArt aan smaak aan te passen

Minpunten

• Geofence werkt nog niet naar behoren
  • Rapportages zijn aan flinke verbetering toe
  • App heeft niet dezelfde functionaliteit als portal
  • Geen helder overzicht mbt de foutcodes
  • Geofencing kan een handleiding gebruiken

Yvonne vP 28-03-2018

Eindconclusie

Ik ben inmiddels een aantal weken in het bezit van de Thermosmart V3 dus het werd tijd voor een update. Het valt me uiteindelijk toch wel een beetje tegen als je kijkt naar wat de Thermosmart V3 meer zou moeten kunnen dan de Thermosmart Advanced, maar wat uiteindelijk niet naar behoren blijkt te werken.

Geofencing:

Gelukkig zit er een app bij zodat ik de temperatuur lager kon zetten toen ik voor 2 dagen de deur uit moest. Ik had de temperatuur iets hoger gesteld (plm 1,5 graden) dan de binnen temperatuur op dat moment. Ruim een uur later eens op de app gekeken, en toen stond de temperatuur nog steeds op de door mij ingestelde temperatuur, en was deze dus niet gedaald omdat ik het huis had verlaten en ook niet eens in de directe omgeving was! Geofencing werkt dus niet naar behoren, terwijl dit juist de toegevoegde waarde is van de Thermosmart V3!

Rapportages:

De rapportages heb ik nog eens goed onder de loep gelegd, en hier ook uitgebreid over gecommuniceerd met Thermosmart. Ik heb het erover gehad dat de getalwaarden van Kwh en m3 ontbreken, terwijl de energieleverancier op een jaarafrekening die wel weer geeft. Ook vond ik het vreemd dat ze gebruik maken van gemiddelde gas en elektra prijzen, naar mijn mening is dat zoiets als een Toyota Prius en een Hummer waarvan je dan zegt dat ze even zuinig, of schadelijk, zijn in hun verbruik en maandelijks eenzelfde rekening hebben bij gelijk aantal gereden kilometers. ;-)
Natuurlijk is het mooi als je door de Opentherm aansluiting kunt zien wat in Euro's aan tapwater en verwarming is gebruikt. Het grootste deel blijft echter samen geraapt staan onder 'overig'. Omdat een aantal zaken in de rapportage totaal niet kloppen heb ik ook een beetje mijn twijfels of die cijfers dus kloppen. Met het totaal verbruik aan gas komt het redelijk overeen met mijn verbruik. Ik heb namelijk ook toegang tot een portal waar mijn slimme meter al werd uitgelezen, dus ik heb de rapportages over een gelijke periode eens naast elkaar gelegd. Aangezien ik ook in het bezit ben van zonnepanelen kwamen de fouten in de rapportage die Thermosmart samen stelt heel snel inzichtelijk. Volgens de vragen die aan Thermosmart heb gesteld zouden de opgeleverde stroom van de zonnepanelen ook meegenomen zijn in de rapportage. En dat klopt dus niet. Het is dus in geen geval handig om de bedragen die in die rapportage wordt getoond aan te houden als leidraad voor je maandelijkse voorschot van je energie leverancier. Dit kan wel eens tot een heel aangename verrassing gaan zorgen als de jaarrekening komt.
Volgens de rapportage van Thermosmart zou ik over de periode dat ik de Thermosmart V3 getest heb (5-3-2018 t/m 27-3-2018) voor € 23,61 aan elektriciteit hebben verbruikt, terwijl dit in werkelijkheid € -6,88 is doordat ik een teruglevering heb via mijn zonnepanelen. (zie bijgevoegde afbeeldingen) Het is dus lastig om je verbruik goed in te kunnen zien als je dit af laat hangen van de rapportages die Thermosmart aanbied icm zonnepanelen.
Door het gebruik van een gemiddelde eenheidsprijs per m3 gas en Kwh elektra kan ook in de uiteindelijke bedragen een significant verschil ontstaan. Als je bijvoorbeeld € 0,05 meer betaald dan dit gehanteerde gemiddelde dan zal bij een verbruik van 3000 Kwh de jaarrekening al € 150,- hoger uitvallen dan verwacht. Als dit bij gas ook het geval is, en je hebt een verbruik van 1200 m3 per jaar, dan komt daar nog eens € 60,- bij, en valt een rekening dus 210,- hoger uit dan je verwacht. De rapportage is in dat opzicht dus niet betrouwbaar genoeg om je inschatting te maken hoe je jaarafrekening er uit zal zien. Op mijn vraag waarom de daadwerkelijk verbruikte m3 gas en Kwh in de rapportages niet wordt vermeld werd naar mijn mening een beetje een lam antwoord gegeven. Dit zou heel gemakkelijk om te rekenen zijn door de bedragen te delen door de gemiddelde prijs die zij hanteren! Naar mijn mening een beetje onhandig. Als het zo gemakkelijk is om te berekenen....waarom staat het dan niet gewoon in de rapportage? ;-) Die waarden worden tenslotte direct uit de slimme meter uitgelezen dus waarom zou iemand dat dan terug om moeten gaan rekenen?

Wat wel blijft...hij blijft mooi om naar te kijken en om aan de muur te hebben. Maar daar is naar mijn mening het meeste mee gezegd. Zeker als je daadwerkelijk inzicht wilt hebben in je verbruik, en dat is volgens mij vaak een hoofdreden waarom iemand een slimme thermostaat voor aanschaft! Als het dus alleen om het mooie gaat kan ik hem zeker aanbevelen. ;-)

Beste Yvonne,

Wat jammer dat je slechte ervaringen hebt met de Geofencing functie van de ThermoSmart. In de testen voor de launch van de V3 werkte de App goed, en we willen hem continu verbeteren. Dus willen we je vragen of je contact met ons wilt opnemen, zodat jouw ervaringen en data kunnen gebruiken om de app verder te verbeteren. Zou je voor ons testpersoon willen zijn om deze geofencing app verder te verbeteren? Dat zou ons enorm helpen! Dank alvast, support@thermosmart.nl

Voor wat betreft de rapportages: Wij zijn de enige thermostaat die gebruik maakt van de slimme meter. Door een combinatie te maken met de gegevens uit de cv-ketel kunnen we daardoor als enige in de markt je verbruik exact! opsplitsen naar tapwater, koken en verwarmen. Vandaar dat we ons de slimste thermostaat durven te noemen. We hebben er, op verzoek van veel klanten, voor gekozen om het verbruik niet in m3 gas weer te geven, maar in geschatte kosten (obv een gemiddelde gasprijs) waardoor je precies kunt zien wat een douche je 's ochtends heeft gekost. We zijn van plan om de optie te bieden de gegevens zowel in geld als in m3 weer te geven, geheel naar keuze, met daarbij de mogelijkheid om zelf je m3 prijs in te voeren. Zou dat voor jou een betere oplossing zijn?

De volgende stap is dat we je de mogelijkheid willen bieden om precies voor jouw situatie te berekenen wat je had bespaard / kan besparen als je je thermostaat en graad lager zet, of wat het kost als je het warmer stookt. Je stelt dan je schema opnieuw in bespaar tool, en de ThermoSmart rekent dan voor jou uit wat het effect is op je energierekening. We zijn benieuwd of jou dat handig lijkt!

Rwinio 13-03-2018
  • Product gekregen

Een strak design. Bediening is simpel maar doeltreffend.

Inleiding
Mijn eengezinswoning wordt met de dag slimmer, naast de standaard dingen als een smartphone en smart TV heb ik namelijk besloten om ook te investeren in smarthome apparatuur. Zo is de verlichting al lekker slim (Philips Hue), mijn voordeur opent automatisch wanneer ik aan kom lopen (Danalock V3). Alles in mijn huis is dus slim, op mijn thermostaat (en mijn kat) na.

Dus beeld het je even in: wanneer ik thuis kom gaat mijn deur voor mij open, de verlichting gaat gezellig aan maar het is nog wel 17°C.. Niet echt een warm welkom. Dit regelen door een programma in te stellen op mijn huidige thermostaat (Honeywell) zit er niet in omdat ik onregelmatige tijden werk, geofencing zou voor mij de enige goede oplossing zijn. Ik ben dan ook al opzoek geweest naar een slimme thermostaat die dit ondersteund maar ik loop er telkens weer tegenaan dat het design niet past bij mijn interieur, totdat ik deze thermostaat voorbij zag komen. Het strakke en minimalistische design van de ThermoSmart sprak mij direct aan, geen rvs-look of een scherm met een overvloed aan informatie/grafieken aan je muur, maar gewoon strak wit, met de hoognodige informatie en wanneer je eens gek wilt doen je kan uitleven met de ThermoArt stickers. Deze stickers zijn online te bestellen en kun je vervolgens op je ThermoSmart plakken om hem zo te personaliseren.
De verpakking
In de verpakking vinden we 2 doosjes, met links de ketel interface en rechts de ThermoSmart V3:

In de doos vinden we geen handleiding, maar een link naar een online handleiding. (Het wordt afgeraden om deze handleiding op je telefoon te volgen omdat het scherm te klein zou zijn). Ook meegeleverd is een Coupon code voor een een gratis ThermoArt sticker.
Montage
De montage is goed te doen. Je maakt eerst de CV-ketel spanningsloos, vervolgens haal je de oude thermostaat van de muur en monteert de bevestigingsplaat voor de ThermoSmart. Nu moet de ketel interface geplaatst worden tussen de CV ketel en de ThermoSmart, hier had ik wel wat moeite mee. Dit houdt namelijk in dat de draad net onder de CV ketel moet worden doorgeknipt. (Let op! dit is geen probleem van ThermoSmart maar moet vrijwel altijd, ongeacht welke slimme thermostaat je kiest)

Onderstaande zorgde voor wat verwarring:

"Controleer hieronder of de aansluitingen van de draden in je CV-ketel juist zijn. Corrigeer de aansluitingen zonodig!" Uuhm.. waar kan ik die vinden?

Lastig, lastig.. Het is mij dan ook niet gelukt om de aansluitingen te vinden en heb daarom besloten om het maar op goed geluk te proberen door simpelweg de thermostaat aan te sluiten.

De thermostaat start op dus dat ging goed. Op naar de volgende stap, het verbinden met Wi-Fi. Hiervoor moet je je computer verbinden met het Wi-Fi netwerk "ThermoSmart", aangezien mijn desktop alleen de mogelijkheid heeft tot bedraad internet heb ik deze stappen doorlopen met de browser van mijn telefoon. Het lijkt er op dat de ThermoSmart maar 5 netwerken kan tonen en mijn thuisnetwerk stond hier niet tussen. Ik heb het netwerk dus handmatig moeten invoeren, kleine moeite maar wel een verbeterpuntje.

In totaal ben ik ongeveer een uur bezig geweest met de installatie.
Uiterlijk
Persoonlijk vind ik het design erg mooi en ook de mensen die ik van het weekend op bezoek heb gehad zijn allemaal erg te spreken over dat mooie kastje aan de muur.
Ter vergelijking, links de ThermoSmart V3, rechts mijn oude thermostaat van Honeywell:

Foto's van de ThermoSmart in werking volgen spoedig

Omdat de ThermoSmart kleiner is dan mijn vorige thermostaat en de stukadoor toen ter tijd helaas om de Thermostaat heen heeft gestuct, moet ik het stucwerk nog bijwerken. Dit zal zeker niet bij iedereen nodig zijn, maar wel iets om rekening mee te houden wanneer je huidige thermostaat vrij fors is.
Gebruikservaring
Ik heb de ThermoSmart nog geen week in gebruik dus heb hem nog niet uitgebreid kunnen testen, binnen 2 weken zal ik dan ook mijn review uitbreiden met de onderwerpen energiebesparingsmogelijkheden, functionaliteiten (waaronder het maken van een weekplanning) en uiteraard mijn conclusie. Hieronder vindt u mijn ervaringen tot nu toe:
De Thermostaat zelf:
Bediening op de thermostaat zelf werkt snel en probleemloos, na één keer tikken op het scherm komen de 5 bedieningsknoppen tevoorschijn:
Informatie opvragen over het weer*, het programma en meldingen van de CV-ketel (Alleen bij OpenTherm ketel met een foutmelding).
Stop of hervat het programma.
Gewenste temperatuur verlagen (0,5℃ per stap).
Gewenste temperatuur verhogen (0,5℃ per stap).
*De informatie m.b.t. de buitentemperatuur haalt hij van het internet en is tot nu toe niet correct, hij geeft een buitentemperatuur aan van -34.5°C.

Wanneer het rode lampje aan de zijkant oplicht betekend dat de CV-ketel aan het verwarmen is, in combinatie met het grote display kun je hierdoor alles in één oog opslag zien, zelfs vanaf de andere kant van de kamer.
De app:
De ThermoSmart-app is simpel en heeft verder weinig opties, maar toch alles wat je nodig hebt. Je kunt hierin in één oogopslag de binnen- en buitentemperatuur zien, het huidige programma en natuurlijk het belangrijkste, de temperatuur is door middel van een slider aanpassen. Ook is het mogelijk om via de app een programma instellen voor de komende 7 dagen.

Juist door hem simpel te houden is de app zeer gebruiksvriendelijk en snel te bedienen. Wel hadden ze wat mij betreft de ThermoSmart Auto Pauze app (voor geofencing) mogen integreren, deze app moet nu nog apart gedownload worden.
Webinterface (my.thermosmart.nl):
De webinterface is een stuk uitgebreider en deze moet ik nog verder ontdekken. Wel heb ik ThermoSmart toestemming gegeven om mijn slimme meter uit te lezen om zo alle informatie omtrent mijn energieverbruik in één overzicht te krijgen, klein voorproefje:

API:

Dit ziet er interessant uit, wordt vervolgd...

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Eenvoudig te bedienen
  • Geen maandelijkse kosten
  • IFTTT
  • API beschikbaar

Minpunten

• Verwarmen per kamer niet mogelijk

Hilko 13-03-2018

Design slimme thermostaat, prima hardware software kan beter

Introductie
De ThermoSmart is een mooie, moderne, slimme thermostaat waarvan de installatie goed te doen is en die op alle fronten de concurrentie aan kan gaan met de bekende thermostaten. Google Home en HomeKit integratie lijkt te missen.

Verpakking
De ThermoSmart zit in een leuke verpakking, er is geen onnodig plastic gebruikt maar er wordt slim gebruik gemaakt van karton.
De verpakking is eigenlijk opgedeeld in 2 delen, met aan de ene kant de thermostaat en in het andere doosje de ketelmodule. En 1 papiertje met de verwijzing om naar setup.thermosmart.com te gaan.

Design
Zoals ik bij de introductie al zei: erg verrassend eigenlijk voor mij: het formaat. Ik was verbaasd hoe klein de thermostaat was. Het leek een halve tablet op de foto's maar het is een kleine rechthoek. Groot genoeg om handig te zijn in gebruik, klein genoeg om niet op te vallen aan de muur. Wat mij betreft: top.

Het witte uiterlijk is in ieder geval zeer goed passend in een modern interieur met het strakke scherm met afgeronde hoeken. Het uiterlijk is goed aanpasbaar, je kan gratis 1 folie bestellen om je eigen uiterlijk aan de ThermoSmart V3 te geven. Smaken verschillen natuurlijk, maar dit helpt iedereen om het apparaatje te personaliseren.

Displaykwaliteit
De Thermosmart heeft een erg mooi scherm, de diverse foto's op internet zijn realistisch. Het scherm is goed leesbaar, niet overdreven aanwezig. Top.

Functionaliteit
Er wordt veel geroepen over de geofencing mogelijkheden als je over deze thermostaat leest, als dat dit het 'unique selling point' is. Ik had er ook wel een hoge verwachting van, maar het valt me wat tegen. Je hebt er een aparte app voor nodig en de registratie van waar we(mijn vriendin en ik) zijn, werkt niet altijd even vlekkeloos. Dit ligt zeker niet uitsluitend aan de Thermosmart; mijn IFTTT functionaliteit om de Philips Hue verlichting 's avond (1 uur of later na zonsondergang) automatisch aan te doen zodra we bij huis zijn, op basis van de geofencing werkt net zo min vlekkeloos. Voor het uitzetten van de verwarming wanneer we beiden het huis hebben verlaten denk ik wel dat het heel nuttig is en lijkt het ook wel te werken, maar meestal doen we dit toch wel handmatig voor we vertrekken. Als een backup voor wanneer we het vergeten zelf te doen is dit wel een handige optie natuurlijk; stel dat je een weekendje weg gaat en dit vergeet? Nou ja, dan kun je altijd nog via internet de thermostaat omlaag zetten en is geofencing gewoon wat het is: een leuke gimmick :) Een collega van me is over deze functie echter wel lyrisch en hij gebruikt het zelf ook volop: hij beweerd dat het bij hem 100% werkt.

Gebruiksgemak
Het scherm is niet heel groot zoals ik al zei, maar wel groot genoeg. Het aanraakscherm werkt nagenoeg perfect, maar af en toe lijkt het scherm mijn aanraking niet goed te registreren. Vette vingers helpen zeker niet mee. Maar eigenlijk - ik mis een draaiknop. Je kan niet even makkelijk een slinger geven aan de thermostaat (voor ronde-Honeywell gebruikers, zoals wij tot kort geleden waren... of de Google/Nest, die dat wel heeft). Even kwestie van wennen natuurlijk dat je er geen slinger aan kunt geven, maar je vinger op het (prachtige) display moet laten rusten.

Installatie
Het zelf doen, kan altijd. Maar voor wie nog geen ketelmodule heeft zal het wel even heel erg spannend zijn om die thermostaat-draad door te knippen. Ik zou dit dus ook zeker niet zaterdagavond gaan doen, maar doe het op een moment dat je een ketel-monteur kunt bellen. Of wanneer het in ieder geval geen -10 is.
Het wordt wel goed uitgelegd op de setup.thermosmart.com website; wat mist in de handleiding is - wat als er al wel een module hangt? Ik ging over van de Honeywell Round die al OpenTherm gebruikt en we hebben 2 klimaatzones. Dus tja. Wat dan?
Het idee van 'je kan het zelf' is grotendeels waar, maar niet altijd.

Apps en portal
Er is een portal, er is een app en er is nog een app. De 2e app noemde ik net al: de geofencing app. Waarom ze dat in een aparte app hebben ondergebracht? Ik vermoed zodat niet iedereen de 'hele' app hoeft te hebben op de telefoon (bijv je partner/kids), maar wel van de geofencing ondersteuning gebruik kan maken. Dat is een vermoeden. De eerste app is de "echte" app met alle opties en instellingen, hoewel - niet echt alles. Een aantal dingen vindt je alleen op de portal.

Handig is dat je de temperatuur via je telefoon kunt installen. Verder instelbaar zijn de dag- en weekschema's (tot op een kwartier, sommige concurrenten kunnen het minimaal per 30 minuten).

Integratie
Misschien wel het allerbelangrijkste bij al die productie die zichzelf 'smart' noemen: de integratie mogelijkheden. Die zijn vrij uitgebreid, maar nog niet "af". Hoezo is er standaard geen Google Home/Google Assistant integratie? Ik heb zelf 2 Google Home's staan (en een Alexa semi ingepakt in een doos; Google Assistant Alexa!) dus het is erg teleurstellend dat ik Google niet kan vragen de temperatuur een graadje omhoog of omlaag te zetten. Niet omdat het nodig is, maar gewoon omdat het leuk zou zijn. Via IFTTT scripts is er wel van alles mogelijk. Alexa integratie werkt wel. Sinds 2016 lijkt er vrij weinig nieuw op dit vlak te zijn gebeurd qua integratie mogelijkheden, dus ik vraag me een beetje af of ThermoSmart nog wel actief bezig is met haar integratie uit te bouwen.

Conclusie
Een mooi product, waarbij er nog wel wat bij te schaven is qua software en functionaliteit.
De geofencing werkt redelijk, maar heeft nog echt wat liefde nodig om helemaal volwassen te worden.
Google Home integratie die niet out of the box aanwezig is, is echt niet ok anno 2018.
HomeKit staat ook nog niet op hun website, nu is dat speeltje van Apple er ook nog niet, maar het lijkt er ook nog simpelweg niet te zijn.

Pluspunten

• Strak uiterlijk, designer look
  • Geofencing
  • Gratis je eigen design folie
  • OpenTherm en aan/uit
  • Veel API en integratie opties

Minpunten

• Ketelmodule installeren is niet voor iedereen
  • Geofencing behoeft verbetering
  • Geen Google Home integratie?!
  • Geen draaiknop

Beste Hilko,

Dank voor je review. We hebben de geofencing functionaliteit uitgebreid getest voordat we de V3 gelanceerd hebben en het spijt ons dat hij niet optimaal lijkt te werken bij jou. Ons doel is uiteraard een perfect werkende Geofencing App, en willen de app dus graag verbeteren. We willen uiteraard graag de Geofencing functionaliteit verbeteren. Zou je ons daarbij willen helpen? We kunnen obv jouw data en ervaringen de Geofencing functie verder verbeteren. Zou je daarover contact met ons willen opnemen? Dank alvast. support@thermosmart.nl

JaapM 11-03-2018

Basis werkt prima, app laat te wensen over.

Het pakketje
De verpakking waarin de ThermoSmart V3 komt is eenvoudig maar wel stevig.
Er is geen loze ruimte en alles is lekker compact. In de doos vind je een tweetal andere doosjes. Één voor de thermostaat zelf en de ander voor de gateway. Daarnaast is er nog een kaartje aanwezig waar wat gegevens van de thermostaat opstaan die je later in het installatieproces nodig hebt. Ook wijst dit kaartje je naar het online stappenplan voor installatie.

Totale inhoud:
Thermostaat
Gateway
Stroomtoevoer voor gateway
Setje schroeven / pluggen
Kaartje wat je naar de online setup wijst
Installatie
De installatie is vrij eenvoudig. Zoals eerder genoemd is er een online stappenplan wat je moet doorlopen. Allereerst bevestig je de houder voor de thermostaat. Dit zal doorgaans gewoon passen op de bevestigingspunten van de oude thermostaat en is zo gedaan. Daarna is het tijd om de gateway aan te sluiten bij je ketel.

Het is hierbij helaas wel noodzakelijk om de kabel die van je ketel naar je thermostaat loopt door te knippen. De uiteindes van de doorgeknipte kabel dienen gestript te worden voordat je de kabeltjes in de gateway vastzet. Dit klinkt allemaal spannender dan het is maar zou zelfs voor iemand met twee linkerhanden geen probleem moeten zijn.
Na het inschakelen van de ketel en de gateway zou, als je alles goed hebt aangesloten, op je thermostaat het bericht moeten verschijnen dat er geen WiFi beschikbaar is.

Nu komt een stap waarvan ik mij afvraag of het voor iedereen even duidelijk is. Je WiFi router moet namelijk op een vast kanaal ingesteld zijn. Er wordt verder niet verteld hoe dat moet maar eerlijk is eerlijk, dat is voor elke router anders en kan dus ook niet opgenomen worden in het stappenplan.
Zaak dus om de handleiding van je router erbij te pakken, inloggen op je router en de instelling aanpassen.
Erg simpel, maar ik kan me voorstellen dat het niet voor iedereen zo vanzelfsprekend is.

Als je router eenmaal de juiste instellingen heeft is het verder heel simpel. Je verbind de thermostaat met je WiFi netwerk en daarna ben je eigenlijk klaar om aan de slag te gaan. Enige wat je nog moet doen is een account aanmaken op de website van ThermoSmart en je thermostaat aan dit account koppelen maar dit is erg duidelijk.
Gebruik
Het gebruik van de ThermoSmart V3 is eenvoudig en voor iedereen te begrijpen.
Via het web portaal van ThermoSmart kun je een basisschema instellen. Door verschillende blokken (er zijn er 4: Anti-Freeze, Not Home, Home en Comfort) naar de juiste dag / tijdstip te slepen kun je precies aangeven op welke tijden je een bepaalde temperatuur wilt hebben. De blokken kun je per kwartier instellen, wat meer dan voldoende is qua mogelijkheden.

De genoemde bloktypes hebben standaard een temperatuur, maar deze is aanpasbaar.
Wat ook interessant is is dat je per bloktype in kunt stellen of je ketel de warm water voorraad op temperatuur houdt of niet. Door hier gebruik van te maken kun je dus een extra stukje besparen op je verbruik.

Naast het basisschema kun je ook een agenda invullen. Ook de agenda werkt met het slepen van blokken naar bepaalde periodes op een dag. De agenda heeft hogere prioriteit dan het basisprogramma. Staat je basisprogramma ingesteld op 20 graden maar je agenda op hetzelfde tijdstip op 18 graden, zal de thermostaat dus zorgen dat het 18 graden is.
De agenda functie is echt een uitkomst voor huishoudens waar een of meerdere mensen onregelmatig thuis zijn. Je hebt gewoon je basisschema wat altijd geldt. Weet je dat je toch niet (of juist wel) thuis bent? Geen probleem, voer het in in de agenda en het geldt eenmalig voor dat tijdstip (of beter gezegd, tijdsblok).
Zo hoef je dus niet telkens je basisprogramma aan te passen naar je wensen.

Naast de schema's kun je natuurlijk ook gewoon handmatig de temperatuur instellen. Dit heeft altijd voorrang op zowel de agenda als het basisschema. Wil je toch het lopende programma hervatten, dan zul je simpelweg het programma even moeten pauzeren en hervatten.
Overigens biedt de thermostaat zelf wel een knop om direct het programma te hervatten.
App(s)
Naast het webportaal is er ook een app beschikbaar om je thermostaat te bedienen.
De app is beschikbaar voor zowel iOS als Android. Inloggen in de app gaat met dezelfde gegevens als waarmee je inlogt in het webportaal.

De functies in de app zijn helaas wel beperkter dan in het webportaal. Zo kun je je basisschema niet aanmaken of aanpassen in de app. Wel kun je je agenda invullen en aanpassen.
Ook handmatig de temperatuur instellen is mogelijk in de app. Hervatten van het huidige programma werkt weer hetzelfde als in het webportaal. Even pauzeren / hervatten en je programma heeft weer voorrang.
Geofencing
Wat bovenaan mijn lijstje stond bij deze thermostaat was de mogelijkheid tot geofencing.
Dit houdt in dat gedetecteerd wordt of je je binnen een bepaalde straal van je huis bevindt. Is er niemand in deze straal, wordt het programma gepauzeerd. Komt er weer iemand de straal binnen, wordt het programma weer hervat.
Potentieel zou je dus niet meer je agenda in hoeven te vullen, maar kan alles automatisch geregeld worden met je basisprogramma en de geofencing functionaliteit.

Ten eerste heb je voor geofencing de app nodig. Geen probleem denk je. Maar wat blijkt, geofencing wordt niet ondersteund in de standaard app van ThermoSmart. Voor geofencing hebben ze de ThermoSmart AutoPause app.
De AutoPause app biedt dan weer geen mogelijkheid om je agenda in te vullen, dus als je toch van alle mogelijkheden gebruik wil maken zul je toch echt beide apps moeten installeren. Erg jammer.

Na wat eigen onderzoek (apps zijn mijn werkgebied) blijkt dat de 'basis' app van ThermoSmart niets anders is dan het webportaal wat wordt ingeladen in je app. Ga je bijvoorbeeld in de browser van je smartphone naar het webportaal, zie je exact hetzelfde als in de app. Dit betekent dus ook dat het op je smartphone gewoon echt niet mogelijk is om alle functionaliteit van de ThermoSmart te gebruiken, zelfs niet via het webportaal!

De AutoPause app daarentegen is wel echt specifiek voor de smartphone gebouwd. Doordat de basis app dus een website in een app is en de AutoPause app niet is het lastig (maar zeker niet onmogelijk!) om de geofencing functionaliteit in de basis app in te bouwen. Vanuit mijn oogpunt als app ontwikkelaar snap ik overigens niet waarom ze niet iets meer tijd hebben genomen en de AutoPause app dezelfde functionaliteit te geven als de basis app. Hadden ze dit wel gedaan hadden ze de AutoPause app als basis app kunnen gebruiken en was de huidige basis app overbodig geworden. Dat zou voor iedereen makkelijk en vooral ook duidelijker zijn geweest!

Genoeg daarover, nu maar eens een oordeel over de werking van geofencing in de AutoPause app.
In één woord: Dramatisch.
Ik wou dat ik er wat positiever over kon zijn, maar het werkt gewoon niet goed.
Het programma wordt nooit gepauzeerd als er gedetecteerd wordt dat er niemand meer in huis is. Hoe ik weet dat het wel gedetecteerd wordt? Simpel, via het webportaal kun je een lijstje zien met smartphones die gebruik maken van de AutoPause app. Daar zie je ook de huidige status. Zelfs als er staat dat alle devices niet in de zone zijn, blijft de thermostaat gewoon lekker het huidige programma volgen zonder te pauzeren.
Wat hierdoor ook pijnlijk duidelijk wordt is dat statusupdates van de smartphone (zone in/uit) naar de thermostaat lang niet altijd doorkomen.

Gemiste kans dus, geofencing is echt een functionaliteit die iets toevoegt aan een slimme thermostaat.
Gelukkig is dit goed op te lossen door gebruik te maken van de agenda functionaliteit, maar het zou natuurlijk gewoon moeten werken!
Uiterlijk
Het uiterlijk van de thermostaat is simpel maar toch strak. Van zichzelf is de thermostaat voornamelijk wit, waarbij de voorkant net ietsje donkerder is. Alles wat weergegeven wordt op het display is oranje van kleur, dit is verder ook niet aan te passen.
Wel kun je de helderheid van het display in standby mode instellen of zelf uitzetten.

ThermoSmart biedt ook de mogelijkheid om je display te customizen door middel van ThermoArt. Hierbij kun je kiezen uit bestaande designs of je eigen design maken. Dit wordt dan geprint op een folie wat je over je display kunt plakken. Ik heb het zelf niet geprobeerd en ga het waarschijnlijk ook niet proberen. Mijn muur waar de thermostaat aan hangt is wit. Wit op wit vind ik prima en valt niet zo op. Voor mij biedt ThermoArt dus niet echt toegevoegde waarde, maar ik kan me zeker voorstellen dat als je muur niet wit is en je toch wilt zorgen dat de thermostaat niet zo opvalt, ThermoArt een prima oplossing is.
Uiterlijk apps / webportaal
Het uiterlijk van de apps en het webportaal vind ik wat saai. Het is allemaal wel functioneel en het doet wat het moet doen, maar naar mijn idee het er meer van gemaakt kunnen worden.

Zeker de apps laten te wensen over. Zoals gezegd is de basis app, welke je het meest zult gebruiken, het webportaal welke wordt ingeladen in de app. Wat op het webportaal dus prima werkt (slepen van blokken, blokken vergroten/verkleinen) kan op je smartphone wat lastig zijn, vooral op kleinere schermen (en met dikkere vingers ;) )

Wellicht ben ik hier te kritisch op vanwege mijn werk als app ontwikkelaar, maar ik word er niet warm (of koud) van.

Hopelijk komt ThermoSmart nog met de nodige updates hiervoor.
Verbruik
Over het verbruik valt nu nog weinig te zeggen. Ik heb de thermostaat nu een halve week in gebruik dus het is wat kort dag om hier een uitspraak over te doen.

ThermoSmart biedt wel de mogelijkheid (na goed zoeken: https://support.thermosma...ssions/topics/24000000628) om je slimme meter te koppelen zodat ook verbruiksgegevens inzichtelijk worden. Na toestemming geven om je slimme meter uit te laten lezen duurt het nog een paar dagen voordat daadwerkelijk het verbruik zichtbaar is in het webportaal. Dat is ook gelijk de enige plek waar het inzichtelijk is, in de app mist ook deze functie.
Conclusie
De ThermoSmart V3 is makkelijk te installeren en ook makkelijk in gebruik.
Leuke toevoeging is de mogelijkheid om je slimme meter uit te laten lezen zodat je verbruikrapportage kunt krijgen.

Geofencing werkt erg slecht (of gewoon niet) terwijl dit wél een selling point is (staat zelfs een icoontje op de verpakking van de thermostaat), als dit gewoon zou werken is er functioneel niets op aan te merken.

Pluspunten

• Gemakkelijke installatie
  • Strak design
  • Week/dag programma's
  • Verbruik inzichtelijk na koppeling slimme meter
  • API beschikbaar voor applicaties

Minpunten

• Geofence werkt erg slecht
  • Geofencing heeft aparte app nodig
  • App mist functionaliteit

ThermoSmart 24-04-2018

Beste JaapM. Dank voor je review. We hebben de geofencing functionaliteit uitgebreid getest voordat we de V3 gelanceerd hebben en het spijt ons dat hij niet optimaal lijkt te werken bij jou. Ons doel is uiteraard een perfect werkende Geofencing App, en willen de app dus graag verbeteren. Zou je ons daarbij willen helpen? We kunnen obv jouw data en ervaringen de Geofencing functie verder verbeteren. Zou je daarover contact met ons willen opnemen? Ook zijn we benieuwd naar wat je aan functionaliteit mist in de app. Dank alvast. support@thermosmart.nl